Att bli Europas mest punktliga flygbolag

Visst, vi kanske är lite partiska. Men att lyckas skicka en metalltub full av människor och deras tillhörigheter över hav, berg och genom moln är rätt imponerande i sig. Att göra det hundratals gånger varje dag, året runt, är ännu häftigare. Ännu mer imponerande är att de flesta flygningar landar precis när de ska. Men hos SAS är vi perfektionister. Och det där ”de flesta” är lika irriterande för oss som det är för dig när du är på fel sida av det. Därför jobbar vi hårt för att förvandla ”de flesta” till ”alla”. Så här gör vi:

Konsten att boarda

Kanske har du stått i kön vid gaten och tänkt: ”Det här borde gå att göra mer effektivt.” Och det kan det. Faktum är att det finns ett optimalt sätt, utvecklat av astrofysikern Jason Steffen 2005. Den här smidiga, drömlika dansen där passagerare går ombord exakt i rätt tid och i rätt ordning sparar både tid och besvär för alla inblandade. I teorin. I den verkliga världen, där människor beter sig som människor och inte som siffror i en simulering, får vi nöja oss med näst bästa lösning. Nämligen boardinggrupper och, på senare tid, extra tidiga ”Gå till gaten”-notiser.

Kampen mot frosten

Det är en sak att flyga i solsken i mitten av juli, där den enda isen du hittar är i kuber för din cocktail ombord. Att förbereda sig för start mitt under en snöstorm i Skandinavien är en helt annan historia. Avisning är ingen ny företeelse, men under de senaste vintrarna har vi utvecklat metoder som låter oss avisa våra flygplan snabbare och mer effektivt än tidigare, vilket sparar värdefulla minuter i kyliga förhållanden.

De-iceman cometh. Nothing quite like an ethylene glycol shower to freshen up for flying. Photo: Juris Homickis / SAS

Av-isningsmannen kommer. Det finns inget som en etylenglykoldusch för att fräscha upp inför flygningen. Foto: Juris Homickis / SAS

En flygande start

Du vet de där dagarna som börjar med att du försover dig, spiller kaffe på skjortan och sedan bara fortsätter i en nedåtgående spiral tills du ger upp och går och lägger dig igen? Ja, vi har sådana dagar också. På sätt och vis. Vårt arbete är extremt känsligt för kedjeeffekter, vilket innebär att förseningar tidigt på dagen ofta påverkar flygen resten av dagen. För att motverka detta har vi infört en extra noggrann morgonrutin för alla avgångar före kl. 09. Och det fungerar – när våra morgonflyg går i tid, är 90 % av dagens följande flygningar också punktliga.

Detta är bara några av de sätt vi arbetar på för att nå vårt mål: att bli Europas mest punktliga flygbolag. Och det verkar ge resultat. Våra avgångs- och ankomsttider förbättras stadigt, och sommaren 2024 knep vi en topp tre-placering i Europas punktlighetstabeller. Visst, det kommer alltid att finnas oväntade händelser som vulkanutbrott eller trafikstockningar som hindrar oss från att nå 100 %, men vi tror att dessa initiativ kommer att ta oss väldigt nära.

Vi ses ombord – i tid!