Assistans

Vi gör vårt bästa för att göra din resa så enkel och bekväm som möjligt, oavsett vilka behov och förutsättningar du har och vi förstår om du behöver lite extra stöd eller assistans under din resa.

Bra att veta

  • Assistans erbjuds i mån av tillgång.

  • Du måste göra din förfrågan om assistans minst 48 timmar före avgång.

  • Din förfrågan måste godkännas före avgång för att assistansen ska vara garanterad.

  • Planera extra tid för incheckning och säkerhetskontroll. För flygningar inom Europa rekommenderar vi att du infinner dig vid incheckningsdisken minst två timmar före avgång och minst tre timmar före avgång för flygningar till Asien och Nordamerika.

Begär assistans

För flygningar som utförs av SAS kan du göra en förfrågan om assistans via Mina bokningar när du har bokat din flygning.

  • Välj den typ av assistans du behöver (rullstol, syn eller hörsel).

  • För rullstolsservice ska du välja typ av tjänst, t.ex. ramp (WCHR), trappa (WCHS) eller bärhjälp (WCHC) och även ange om du reser med din egen mobilitetsenhet.

  • Be om syn- och hörselassistans om du har nedsatt hörsel eller syn eller en kognitiv eller utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning.

  • Ange om du reser med ett servicedjur.

För flygning som utförs av andra flygbolag ber vi dig att fylla i följande blanketter:

Rullstolsassistans

Om du reser med din egen rullstol eller om du behöver extra hjälp med att ta dig från incheckningen till gaten kan du begära rullstolsassistans under Mina bokningar eller genom att ringa SAS Customer Service. Kom ihåg att göra en förfrågan om assistans och/eller lägga till din rullstol i din bokning i god tid före din resa.

Vi kan erbjuda följande assistans:

WCHR (ramp) – resenären kan gå uppför/nedför trappor och till/från sin sittplats utan hjälp. Personen behöver rullstol till/från flygplanet.

WCHS (trappa) – resenären kan inte gå uppför/nedför trappor, men kan gå till/från sittplatsen utan hjälp. Personen behöver rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor.

WCHC (bärhjälp) – resenären behöver en rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor och till/från sittplatsen.

  • Du kan ta med en rullstol eller rollator ombord utan avgift.

  • Om ditt fysiska hjälpmedel eller din utrustning kräver extra utrymme på grund av vikt eller storlek måste du informera oss om det när du bokar din resa.

  • Beroende på flygplanstyp kan det förekomma begränsningar av vilken typ av utrustning du kan ta med ombord.

  • Ibland måste vi byta flygplanstyp. Om detta påverkar din möjlighet att resa med hjälpmedel eller utrustning kommer vi att erbjuda dig en annan flygning.

  • Av säkerhetsskäl kan resenärer med nedsatt rörlighet inte sitta på en rad vid nödutgång, eftersom du måste kunna hjälpa kabinpersonalen i en nödsituation, t.ex. öppna flygplansdörren vid behov.

Ombord på din flygning

Vi gör vårt bästa för att göra det så bekvämt som möjligt för dig. Vår kabinpersonal kan hjälpa dig med det mesta. Detta kan du förvänta dig när du reser med oss:

Tillgänglighet ombord

På flygplanstyp A330 Enhanced/A350:

  • En särskild rullstol för förflyttning till/från toaletten.

  • Minst en funktionsnedsättningsanpassad toalett med extra utrymme och specialhandtag för förbättrat stöd.

  • Prioriterad förvaringsplats för en rullstol i vuxenstorlek i garderoben ombord.

På flygplanstyp A330:

  • En särskild rullstol för förflyttning till/från toaletten.

  • Toaletterna i SAS Business är större och har bredare dörrar.

  • Prioriterad förvaringsplats för en rullstol i vuxenstorlek i garderoben ombord.

På flygplanstyp A321NX/32Q:

  • En särskild rullstol för förflyttning till/från toaletten.

  • Minst en toalett är utrustad med ett specialhandtag för förbättrat stöd.

  • Ingen prioriterad förvaringsplats för rullstol.

På inrikes- och europeiska rutter:

  • Ingen särskild rullstol tillgänglig.

  • Toaletterna i standardstorlek är utrustade med ett specialhandtag för förbättrat stöd.

SAS kabinpersonal kan inte hjälpa till med att lyfta eller bära dig, hjälpa dig att äta dina måltider, administrera eller övervaka läkemedel eller hjälpa till med toalettbesök. Du kan läsa mer under Dolda funktionsnedsättningar

Rörliga armstöd

A350-900
  • Rad 1, 3, 5, 7, 9 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8, 10 – F

  • Rad 20–23 – B/C/F/G

  • Rad 31–39 – A/B/C/D/E/F/G/H/J och rad 41–56 – A/B/C/D/E/F/G/H/J

A330-300
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F

  • Rad 20–27 – B/D/F/G

  • Rad 31–37 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41 – A/B/G/H, rad 42–51 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52 – A/B/G/H, rad 53–55 – A/B/D/E/F/G/H och
    rad 56 – G/H

A330-300 E (Enhanced)
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F

  • Rad 20–27 – B/D/F/G

  • Rad 31–36 – A/B/C/D/E/F/G/H

A350-900
  • Rad 1, 3, 5, 7, 9 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8, 10 – F

  • Rad 20–23 – B/C/F/G

  • Rad 31–39 – A/B/C/D/E/F/G/H/J och rad 41–56 – A/B/C/D/E/F/G/H/J

A330-300
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F

  • Rad 20–27 – B/D/F/G

  • Rad 31–37 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41 – A/B/G/H, rad 42–51 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52 – A/B/G/H, rad 53–55 – A/B/D/E/F/G/H och rad 56 –G/H

A330-300 E (Enhanced)
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F

  • Rad 20–27 – B/D/F/G

  • Rad 31–36 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 42–52 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 53 – A/B, rad 54–56 – A/B/D/E/F och rad 57 – A/B

A321NX
  • Rad 1, 3, 5, 7 – C/D

  • Rad 20 t.o.m. 22 – C/D

  • Rad 32–49 – A/B/C/D/E/F, rad 50 – D/E/F, rad 42–52 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 53 – A/B, rad 54–56 – A/B/D/E/F och rad 57 – A/B

A321NX
  • Rad 1, 3, 5, 7 – C/D

  • Rad 20–22 – C/D

  • Rad 32–49 – A/B/C/D/E/F och rad 50 – D/E/F

Vikt- och storleksbegränsningar för mobilitetshjälpmedel

Det finns vissa begränsningar avseende ditt mobilitetshjälpmedels storlek och vikt ombord på olika flygplanstyper.

Airbus 321NX (till/från Kanada och USA)

  • Max. storlek: höjd 110 cm, bredd 60 cm, längd 154 cm

  • Max. vikt per kolli: 80 kg

  • Max. två per flygplan

319, 320, 32A, 32N, 320L

  • Max. storlek: höjd 110 cm, bredd 130 cm, längd 154 cm

  • Max. vikt per kolli: 250 kg

  • Max. sex per flygplan

A330 och A350

  • Max. storlek: höjd 158 cm, bredd 146 cm, längd 143 cm

  • Max. vikt per kolli: 250 kg

  • Max. 14 per flygplan

333, 343, 359

  • Max. storlek: höjd 153 cm, bredd 115 cm, 163 cm

  • Max. vikt per kolli: 149 kg

321

  • Max. storlek: höjd 153 cm, bredd 156 cm, 114 cm

  • Max. vikt per kolli: 149 kg

B737

  • Max. storlek: höjd 84 cm, bredd 94 cm, längd 70 cm

  • Max. vikt per kolli: 250 kg

  • Max. tre per flygplan

736, 73G, 73H, 73W, 738

  • Max. storlek: höjd 127 cm, bredd 114 cm, längd 86 cm

  • Max. vikt per kolli: 149 kg

AT7

  • Max. storlek: höjd 95 cm, bredd 70 cm, längd 140 cm

  • Max. vikt per kolli: 200 kg

ATR72

  • Max. storlek: höjd 120 cm, bredd 60 cm, längd 120 cm

  • Max. vikt per kolli: 80 kg

  • Max. en per flygplan

CR9, AR8, DH4, 223

  • Max. storlek: höjd 180 cm, bredd 85 cm, längd 65 cm

  • Max. vikt per kolli: 80 kg

CRJ900/1000

  • Max. storlek: höjd 65 cm, bredd 94 cm, längd 70 cm

  • Max. vikt per kolli: 80 kg

  • Max. en per flygplan

E195

  • Max. storlek: höjd 66 cm, bredd 91, längd 110 cm

  • Max. vikt per kolli: 80 kg

  • Max. två per flygplan

De flesta resenärer kan flyga självständigt med oss, men i vissa fall kan en följeslagare behövas för att hjälpa till med personliga behov under flygningen. Och i en nödsituation kan de hjälpa till med efterlevnad av säkerhetsbestämmelser. Följeslagaren kan vara en personlig säkerhetsassistent eller en personlig vårdassistent och måste läggas till vid bokningstillfället.

Vi erbjuder följande assistens för syn- och hörselskadade:

  • Resa med en assistent/följeslagare

  • Resa med en servicehund

Kom ihåg att göra en förfrågan om assistans och lägga till en servicehund i din bokning i god tid före din resa om du behöver detta.

Om du reser ensam måste du kunna:

  • Spänna fast och ta av säkerhetsbältet.

  • Ta dig ut ur flygstolen och bege dig till en nödutgång utan hjälp.

  • Ta fram och sätta på en flytväst eller syrgasmask utan hjälp.

  • Förstå kabinpersonalens säkerhetsdemonstration och -anvisningar under en nödsituation.

  • Äta, ta läkemedel och använda toaletten självständigt.

  • Vara medveten om omgivningen och kommunicera självständigt.

Om du behöver hjälp med något av det ovanstående måste du åtföljas av en personlig säkerhetsassistent eller en personlig vårdassistent.

Personlig säkerhetsassistent

En person som är minst 16 år (såvida inte lokal lagstiftning fastställer något annat), har fysisk och psykisk förmåga och är villig att åta sig ansvaret för en resenär med en funktionsnedsättning i en nödsituation.

Personlig vårdassistent

En person som hjälper en resenär med en funktionsnedsättning med deras personliga behov under flygningen (t.ex. äta, gå på toaletten, ta läkemedel) och tillhandahåller assistans som kabinpersonalen inte kan tillhandahålla. Du måste resa med en personlig säkerhetsassistent i följande fall:

  • Om du reser på en bår eller i en inkubator.

  • Om du inte kan förstå eller reagera på lämpligt sätt på säkerhetsanvisningar från kabinpersonalen (inklusive säkerhetsgenomgången).

  • Om du inte kan upprätta någon form av kommunikation med eller reaktion på kabinpersonalen.

  • Om du kan evakuera på egen hand från flygplanet i en nödsituation (inklusive spänna fast/ta av säkerhetsbältet).

Om du behöver assistans

I syfte att garantera bästa möjliga service ber vi dig att kontakta Customer Service minst 48 timmar före avgång.

Vi tar gärna emot fullt utbildade servicehundar som är individuellt utbildade för att utföra uppgifter för eller hjälpa en person med en funktionsnedsättning i kabinen om de uppfyller kraven.

Hur man gör en förfrågan om en servicehund

  • Gör en förfrågan om att reservera plats för din hund under Mina bokningar.

  • Alternativet för att boka ett servicedjur visas inte under Mina bokningar om vi inte kan ta emot din servicehund på denna flygning.

När din servicehund har bekräftats måste du förse oss med mer detaljerad information om servicehundens hälsa, utbildning och beteende genom att fylla i formulären nedan, beroende på vart du reser.

Bra att veta

  • Servicehundar kan resa kostnadsfritt i kabinen på alla våra flygningar.
    I mån av tillgång.

  • Vi rekommenderar att du gör en förfrågan minst 48 timmar före avgång, så att vi kan ordna allt nödvändigt för att skapa en smidig resa.

  • En servicehund per person är tillåten, utom när du reser till USA där kvalificerade resenärer med funktionsnedsättningar får resa med högst två servicehundar.

  • Servicehundar måste vara i tjänst och lätta att identifiera (dvs. bära väst).

Servicehundar får inte:

  • Sitta på en rad vid nödutgång eller blockera platserna vid gångarna.

  • Sitta på en sittplats eller äta från brickan.

Servicehundars storlek

Din servicehund måste ligga eller sitta på golvutrymmet framför dig, utan att sticka ut i gången. Om servicehunden inte får plats inom det tillåtna utrymmet måste du eventuellt:

  • Boka om till en flygning med fler lediga sittplatser.

  • Boka en extra sittplats för att få mer utrymme och komfort. Observera att din hund fortfarande måste sitta på golvet.

Servicehundens beteende

Din hund måste vara utbildad för att lyda dina kommandon och måste bete sig på ett lämpligt sätt i ett offentligt område (dvs. inte skälla, morra eller hoppa upp på människor eller andra djur).

  • Du måste alltid ha kontroll över din servicehund (i koppel och/eller sele).

  • Du ansvarar för eventuella skador/extra kostnader som uppstår genom transport av din servicehund.

  • Om din hund inte beter sig på ett lämpligt sätt betraktas den som ett husdjur, varvid alla krav och relaterade avgifter blir tillämpliga.

Alla flygningar, utom till USA

Villkoren och reglerna för transport skiljer sig mellan olika länder. Säkerställ att din servicehund har all nödvändig dokumentation som krävs för att resa.

Om din förfrågan har bekräftats måste du fylla i två exemplar av Certificate for Transportation of Animals (DOC, 113KB) som ska visas upp vid incheckningsdisken, utom när du reser inrikes i Danmark, Norge eller Sverige.

Du måste dessutom vara beredd att visa upp följande handlingar under din resa:

  • Läkarintyg om fysisk/psykisk hälsa från en legitimerad vårdpersonal som verifierar behovet av servicehunden.

  • Hälsodeklaration från en veterinär, inklusive de vaccinationsintyg som krävs.

  • Ett legitimationskort eller en annan handling som har utfärdas av en organisation eller person som specialiserar sig på utbildning av servicehundar och identifierar personen med en funktionsnedsättning och intygar att servicehunden har utbildats specifikt av organisation eller person för att utföra en uppgift för att hjälpa personen med en funktionsnedsättning med ett behov som är relaterat till personens funktionsnedsättning.

Flygningar till/från USA

I enlighet med bestämmelserna från U.S. Department of Transportation (DOT) för direktflyg till/från USA kan resenärer resa med två servicehundar utan avgift. Läs mer om resor med servicehundar på DOT:s webbplats.

Du måste fylla i två exemplar av var och en av de följande blanketterna före avgång och visa upp dem när du checkar in på flygplatsen:

Du måste dessutom visa upp alla relevanta handlingar när du anländer till din destination.

Anslutningsflyg

Om du har ett anslutningsflyg utanför USA måste du även fylla i två exemplar av
Intyg för transport av djur (DOC, 113KB), utom när du reser inrikes i Danmark, Norge och Sverige.

Vägran att transportera

SAS kan vägra att transportera en servicehund i enlighet med U.S. Department of Transportation-bestämmelserna under följande omständigheter:

  • Servicehunden utgör en direkt fara för en annan persons hälsa eller säkerhet.

  • Servicehunden är avsevärt störande i kabinen eller gateområdet på flygplatsen eller dess beteende i flygplanet eller i gateområdet på flygplatsen, vilket antyder att den inte har fått tillräcklig utbildning för att bete sig på lämpligt sätt i offentliga områden.

  • Transporten av servicehunden bryter mot tillämpliga säkerhets- eller hälsokrav från en federal myndighet i USA, på ett amerikanskt territorium eller från en utländsk myndighet.

  • De ifyllda relevanta blanketter som krävs av DOT har inte tillhandahållits.

Ansök om ersättning

Du kan ansöka om ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel. Ersättning fastställs baserat på SAS transportvillkor och Montréal-konventionen. Observera att vi inte ersätter ömtåliga och värdefulla föremål.

Ansök om ersättning

På alla flygningar som utförs av SAS

Flygningar som utförs av SAS omfattas alltid av EU-förordning 1107/2006 och tillämpliga säkerhetsförordningar.

Flygningar mellan Skandinavien och USA

Lagen om icke-diskriminering baserad på funktionsnedsättning under flygresor 14 CFR del 382 är tillämplig för passagerare med funktionsnedsättning som reser på en flygning mellan Skandinavien och USA eller som har köpt en biljett till en flygning som utförs av SAS via ett USA-baserat flygbolag som omfattar ett USA-flygbolags prefix.

Mer om rättighetsförklaringen för passagerare med funktionsnedsättningar för resenärer på väg till eller från USA.

Flygningar mellan Skandinavien och Kanada

I rollen som ett stort utländskt flygbolag omfattas SAS av del 2 i de kanadensiska Accessible Transportation for Persons with Disabilities Regulations när SAS utför en flygning till eller från Kanada. Mer information om dina kanadensiska tillgänglighetsrättigheter när du reser.

Om du inte är nöjd med våra tjänster ber vi dig att berätta om det via vårt feedbackformulär, så hjälper vi dig gärna. Om ditt klagomål är relaterat till en resa till eller från USA kan du dessutom kontakta SAS ansvarige för lösning av klagomål.

Vi gör vårt yttersta för att hjälpa dig, men om du fortfarande är missnöjd med hur vi hanterade ditt klagomål kan du söka hjälp hos det ansvariga tillsynsorganet nedan: