Assistans

Vi gör vårt bästa för att göra din resa så enkel och bekväm som möjligt, oavsett vilka behov och förutsättningar du har och vi förstår om du behöver lite extra stöd eller assistans under din resa.

Om du begär en annan typ av assistans när du reser på en flygning till och från USA rekommenderar vi att du informerar oss 48 timmar i förväg.

Bra att veta

  • Assistans erbjuds i mån av tillgång. Det förekommer ett maxantal per flygning.

  • Du måste beställa assistans minst 48 timmar före den planerade avgångstiden.

  • Tjänsten måste godkännas före avgången, eftersom vi inte kan garantera assistans utan godkännande.

  • Kom ihåg att planera extra tid för incheckningen och säkerhetskontrollen. Vi rekommenderar att du infinner dig vid incheckningsdisken minst två timmar före avgången för flygningar inom Europa och minst tre timmar före avgången för flygningar till Asien och Nordamerika.

Hur du lägger till / bokar assistance

För flygningar som utförs av SAS kan du beställa assistans via Min bokning när du har bokat din flygning.

  • Boka din flygbiljett.

  • Välj vilken typ av assistans du behöver, rullstolsservice eller visuell & hörselassistans.

  • Om du behöver rullstolsservice, välj typ av service, WCHR (ramp), WCHS (trappor), WCHC (bära).

  • Uppge om du reser med din egen rörlighetsanordning.

  • Be om visuell & hörselassistans om du har en hörsel-, syn-, kognitiv eller intellektuell funktionsnedsättning.

  • Uppge om du reser med en servicehund.

Använd formulären nedan för flygningar som utförs av andra flygbolag:

Rullstolstjänster

Om du reser med din egen rullstol, eller om du behöver lite extra hjälp med att ta dig från incheckningen till gaten för ombordstigning så kan du begära rullstolsassistans via Mina bokningar eller SAS Customer Service. Se till att du begär din assistans eller lägger till din rullstol i din bokning i god tid före resan.

WCHR (ramp) – resenären kan gå uppför/nedför trappor och till/från sin sittplats utan hjälp. Personen behöver rullstol till/från flygplanet.

WCHS (trappa) – resenären kan inte gå uppför/nedför trappor, men kan gå till/från sin sittplats utan hjälp. Personen behöver rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor.

WCHC (bärhjälp) – resenären behöver en rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor och till/från sittplatsen.

  • Du kan ta med en rullstol eller rollator ombord utan avgift.

  • Om du har hjälpmedel eller utrustning som kräver extra utrymme på grund av vikt eller storlek måste du informera oss om det när du bokar din resa.

  • Beroende på flygplanstyp kan det finnas begränsningar för vilken typ av utrustning du kan ta med ombord.

  • Av säkerhetsskäl och av andra anledningar måste vi ibland byta flygplanstyp. Om detta påverkar din möjlighet att resa med hjälpmedel eller utrustning kommer vi att erbjuda dig 'en annan flygning.

  • Av säkerhetsskäl kan resenärer med nedsatt rörlighet inte sitta på en rad vid nödutgång, eftersom det krävs att du kan hjälpa vår kabinpersonal och t.ex. öppna flygplansdörren vid behov.

Ombord

Vi gör vårt bästa för att göra det så bekvämt som möjligt för dig och vår kabinpersonal kan hjälpa dig med det mesta. Detta kan du förvänta dig när du reser med oss:

Tillgänglighetsanpassningar ombord

På långdistansflygningar med flygplanstyp A330 Enhanced/A350:

  • En särskild rullstol finns tillgänglig för resenärer med nedsatt rörlighet, så att de kan förflytta sig till/från toaletten.

  • Minst en funktionsnedsättningsanpassad toalett installerad ombord, med mer utrymme och utrustad med specialhandtag för förbättrat stöd.

  • Prioriterad förvaringsplats för en rullstol i vuxenstorlek i garderoben ombord.

På långdistansflygningar med flygplanstyp A330:

  • En särskild rullstol är tillgänglig för resenärer med nedsatt rörlighet, så att de kan förflytta sig till/från toaletten.

  • Toaletterna i Business Class har mer utrymme, ledstänger och bredare dörr.

  • Prioriterad förvaringsplats för en rullstol i vuxenstorlek i garderoben ombord.

På långdistansflygningar med flygplanstyp A321NX/32Q:

  • En särskild rullstol är tillgänglig för resenärer med nedsatt rörlighet, så att de kan förflytta sig till/från toaletten.

  • Minst en toalett är utrustad med ett specialhandtag för förbättrat stöd.

  • Ingen prioriterad förvaringsplats för en rullstol i vuxenstorlek i garderoben ombord.

På inrikes- och europeiska rutter:

  • Ingen särskild rullstol tillgänglig.

  • Toaletterna är av standardstorlek och utrustade med ett särskilt handtag för förbättrat stöd.

SAS' kabinpersonal kan inte hjälpa dig med saker som att lyfta eller bära dig, hjälpa dig att äta dina måltider, administrera eller övervaka ditt medicinintag eller hjälpa till med toalettbesök. Mer information finns i avsnittet ”Dolda funktionsnedsättningar”

Rörliga armstöd

A350-900
  • Rad 1, 3, 5, 7, 9 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8, 10 – F (SAS Business)

  • Rad 20 till 23 – B/C/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 till 39 – A/B/C/D/E/F/G/H/J och rad 41 till 56 – A/B/C/D/E/F/G/H/J (SAS Go)

A330-300
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F (SAS Business)

  • Rad 20 – 27 – B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 till 37 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41 – A/B/G/H, rad 42 till 51 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52 – A/B/G/H, rad 53 till 55 – A/B/D/E/F/G/H och
    rad 56 – G/H (SAS Go)

A330-300 E (Enhanced)
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F (SAS Business)

  • Rad 20 till 27 – B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 till 36 – A/B/C/D/E/F/G/H (SAS Go)

A350-900
  • Rad 1, 3, 5, 7, 9 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8, 10 – F (SAS Business)

  • Rad 20 till 23 – B/C/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 till 39 – A/B/C/D/E/F/G/H/J och rad 41 till 56 – A/B/C/D/E/F/G/H/J (SAS Go)

A330-300
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F (SAS Business)

  • Rad 20 till 27 – B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 till 37 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41 – A/B/G/H – rad 42 till 51 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52 – A/B/G/H, rad 53 till 55 – A/B/D/E/F/G/H och rad 56 – G/H (SAS Go)

A330-300 E (Enhanced)
  • Rad 1, 3, 5, 7 – A/D/H och rad 2, 4, 6, 8 – F (SAS Business)

  • Rad 20 till 27 – B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 till 36 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 42 till 52 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 53 – A/B, rad 54 t.o.m. 56 – A/B/D/E/F och rad 57 – A/B (SAS Go)

A321NX
  • Rad 1, 3, 5, 7 – C/D (SAS Business)

  • Rad 20 till 22 – C/D (SAS Plus)

  • Rad 32 till 49 – A/B/C/D/E/F, rad 50 – D/E/F, rad 42 till 52 – A/B/C/D/E/F/G/H, rad 53 – A/B, rad 54 t.o.m. 56 – A/B/D/E/F och rad 57 – A/B (SAS Go)

A321NX
  • Rad 1, 3, 5, 7 – C/D (SAS Business)

  • Rad 20 till 22 – C/D (SAS Plus)

  • Rad 32 till 49 – A/B/C/D/E/F och rad 50 – D/E/F (SAS Go)

Vikt- och storleksbegränsningar för mobilitetshjälpmedel

Det finns vissa begränsningar avseende ditt mobilitetshjälpmedels storlek och vikt ombord på olika flygplanstyper.

Airbus 321NX (till/från Kanada och USA)

  • Maximal storlek: 150 x 60 x 114 cm

  • Maximal vikt per kolli: 79 kg

319, 320, 32A, 32N, 320L

  • Maximal storlek: 164 x 140 x 114 cm

  • Maximal vikt per kolli: 149 kg

333/343/359

  • Maximal storlek: 153 x 115 x 163 cm

  • Maximal vikt per kolli: 149 kg

321

  • Maximal storlek: 153 x 156 x 114 cm

  • Maximal vikt per kolli: 149 kg

736, 73G, 73H, 73W, 738

  • Maximal storlek: 127 x 114 x 86 cm

  • Maximal vikt per kolli: 149 kg

AT7

  • Maximal storlek: 95 x 70 x 140 cm

  • Maximal vikt per kolli: 200 kg

CR9, AR8, DH4, 223

  • Maximal storlek: 180 x 85 x 65 cm

  • Maximal vikt per kolli: 80 kg

De flesta resenärer kan flyga med oss på egen hand, men i vissa fall kan det behövas en ledsagare för att hjälpa till med personliga behov under flygningen eller i en nödsituation för att uppfylla säkerhetsbestämmelserna. Ledsagaren kan vara en personlig säkerhets assistent eller en personlig vårdassistent och måste läggas till vid bokningstillfället.

Vi erbjuder följande syn- och hörselhjälp:

  • Resa med en assistent/vårdbiträde

  • Resa med en servicehund

Se till att du begär din assistans eller lägger till din tjänstehund i din bokning i god tid före din resa.

Om du reser ensam måste du kunna:

  • Spänna fast och ta av säkerhetsbältet,

  • ta dig ut ur flygstolen och bege dig till en nödutgång utan hjälp,

  • ta fram och sätta på en flytväst eller syrgasmask utan hjälp,

  • följa kabinpersonalens säkerhetsdemonstration och -anvisningar vid en nödsituation,

  • äta måltider, ta läkemedel, använda toaletten självständigt och

  • orientera sig eller kommunicera självständigt.

Om du behöver hjälp med något av det ovanstående måste du åtföljas av en personlig säkerhetsassistent eller en personlig vårdassistent.

Personlig säkerhetsassistent

En person som är minst 16 år (såvida inte lokal lagstiftning fastställer något annat), har fysisk och psykisk förmåga och är villig att åta sig ansvaret för en passagerare med funktionsnedsättning i en nödsituation.

Personlig vårdassistent

En person som hjälper en passagerare med funktionsnedsättning med personliga behov under flygningen (t.ex. äta, använda toaletten, ta läkemedel osv.). Den personliga vårdassistenten tillhandahåller hjälp som kabinpersonalen inte kan ge.

Du måste resa med en personlig säkerhetsassistent om du:

  • reser på en bår eller i en inkubator,

  • inte kan förstå eller reagera på lämpligt sätt på säkerhetsanvisningar från kabinpersonalen (inklusive säkerhetsgenomgången),

  • inte kan upprätta någon form av kommunikation med eller reaktion på kabinpersonalen eller

  • inte kan evakuera på egen hand från flygplanet i en nödsituation (inklusive spänna fast och ta av säkerhetsbälten).

Om du behöver assistans

I syfte att garantera bästa möjliga service måste du kontakta SAS kundservice minst 48 timmar före avgången.

Fullständigt utbildade servicehundar får flyga i kabinen utan avgift om de uppfyller nedanstående krav.

Bra att veta

  • En ledarhund per person, utom när du reser till USA, varvid kvalificerade personer med funktionsnedsättning får resa med högst två ledarhundar.

  • Endast hundar är godkända som utbildade servicedjur.

  • Din hund måste vara i tjänst och lätt identifieras som en ledarhund (t.ex. bära väst).

  • Din hund måste ligga eller sitta på golvet framför dig utan att sticka ut i gången.

  • Kom ihåg att ha extra tid för incheckning och säkerhetskontroller när du reser med djur. Vi rekommenderar att du infinner dig på flygplatsen minst två timmar före din avgång.

Om servicehunden inte får plats inom det tillåtna utrymmet måste du:

  • Boka om till en flygning med fler lediga sittplatser.

  • Boka en extra sittplats för att få mer utrymme och komfort. Din servicehund måste fortfarande sitta på golvet.

Hur man lägger till / bokar en ledarhund

Du kan ta med din servicehund ombord utan avgift. Kom ihåg att förhandsbesked krävs, så fyll i formuläret så gör en begäran så snart som möjligt efter bokningen och senast 48 timmar före avgången.

Dokument och formulär som krävs för resan

Du måste vara förberedd på att visa följande dokument under din resa:

  • Läkarintyg från en licensierad läkare som bekräftar funktionsnedsättningen.

  • Hälsodeklaration från veterinär, inklusive nödvändiga vaccinationsintyg.

  • Ett legitimationskort eller en annan handling som har utfärdas av en organisation eller person som specialiserar sig på utbildning av servicehundar och identifierar personen som har en funktionsnedsättning och intygar att servicehunden har utbildats specifikt av organisationen eller personen för att utföra en uppgift för att hjälpa personen som har en funktionsnedsättning med ett behov som är relaterat till personens funktionsnedsättning.

Servicehundars beteende

Din hund måste ha tränats för att lyda dina kommandon och måste bete sig på ett lämpligt sätt i ett offentligt utrymme (den får inte skälla, morra eller hoppa upp på människor eller andra djur).

  • Servicehundar måste alltid vara kopplade och/eller i sele.

  • Om din hund inte beter sig på ett lämpligt sätt kommer den att betraktas som ett husdjur och alla krav och tillämpliga avgifter kommer att gälla.

Ledarhundar får inte:

  • Sitta på en rad vid nödutgång eller blockera platserna vid gångarna.

  • Uppta en sittplats. Om en plats har reserverats för din hund i förväg får hunden gärna sitta på golvet under sätet.

  • Äta från brickan.

Ansök om ersättning

Du kan ansöka om ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel. Ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel tillhandahålls i enlighet med SAS transportvillkor och Montréal-konventionen. Observera att vi inte ersätter ömtåliga och värdefulla föremål.

Ansök om ersättning

På alla flygningar som utförs av SAS

Flygningar som utförs av SAS omfattas alltid av EU-förordning 1107/2006 och tillämpliga säkerhetsförordningar.

Flygningar mellan Skandinavien och USA

14 CFR del 382 – Icke-diskriminering baserad på funktionsnedsättning under flygresor, är tillämplig för passagerare med funktionsnedsättning som reser på en flygning mellan Skandinavien och USA eller har köpt en biljett till en flygning som utförs av SAS via ett USA-baserat flygbolag, med prefixet ett USA-flygbolag. Mer om rättighetsförklaringen för passagerare med funktionsnedsättning när de reser till eller från USA.

Flygningar mellan Skandinavien och Kanada

I rollen som ett stort utländskt flygbolag omfattas SAS av del 2 i de kanadensiska förordningarna i Accessible Transportation for Persons with Disabilities när SAS utför en flygning till eller från Kanada. Mer information om dina kanadensiska passagerar- och tillgänglighetsrättigheter.

Om du inte är nöjd med våra tjänster ber vi dig att skicka din feedback via vårt feedbackformulär så hjälper vi dig gärna. Om ditt ärende är relaterat till en resa till eller från USA kan du dessutom kontakta SAS ansvarige för lösning av klagomål.

Vi kommer att göra vårt yttersta för att hjälpa dig på bästa möjliga sätt, men om du är missnöjd med hanteringen av ditt klagomål kan du söka hjälp hos det ansvariga tillsynsorganet:

Särskilda regler gäller när du reser till eller från USA och innebär att du alltid måste informera oss 48 timmar i förväg om du begär något av följande:

  • hjälp när du har allvarliga skador på både syn och hörsel,

  • hjälp för en grupp om tio eller fler personer med funktionsnedsättning,

  • att ta med egen medicinsk utrustning ombord,

  • att ta med en ledarhund ombord eller

  • att beställa syrgas eller annan medicinsk utrustning ombord.