Skadat bagage
Om ditt bagage skadas under din flygning ska du rapportera det så snart som möjligt så att vi kan hjälpa dig utan dröjsmål. Det bästa stället att göra detta är vid flygplatsens bagageservicedisk, men du kan även göra det online inom sju dagar efter att du har fått ditt bagage.
Observera att SAS inte ansvarar för befintliga skador eller normalt slitage (t.ex. repor, mindre revor eller trasiga blixtlås på grund av för mycket packning).
Anmäl skadat bagage
Om ditt bagage är skadat, vänligen följ dessa steg:
Rapportera skadan direkt vid bagageservicedisken, där de kommer att bedöma skadan och ge dig en skriftlig rapport samt ett PIR-nummer (t.ex. ARNSK12345). Behåll denna rapport som bevis på skadan. Om bagageservicedisken är stängd ber vi dig att fotografera ditt skadade bagage och bagagetaggar med servicedisken i bakgrunden samt göra en anmälan och ett anspråk om skadat bagage online
Om du upptäcker skadan efter att du lämnat flygplatsen kan du göra en anmälan och ett anspråk om skadat bagage online
Du kan se mer information i våra transportvillkor, artikel 17.2
Ersättning för skadat bagage
Reparera eller ersätta bagage
Om du är bosatt i Skandinavien och ditt bagage skadades under din flygning kan du få det reparerat eller ersatt via vår partner Bag Support. Du måste registrera ditt skadade bagage senast sju dagar efter att du har fått bagaget.
Om ditt bagage inte kan repareras eller bytas ut
Du kan ansöka om ersättning om:
Bag Support har bedömt att bagaget inte kan repareras eller bytas ut
Du är bosatt utanför Skandinavien
Mer information om SAS ansvar i händelse av skador finns i artikel 17.2 i våra transportvillkor