SAS-Scandinavian Airlines-Departure-Traffic Program

Din flygning är inställd

Om din flygning har ställts in av SAS kommer vi att göra vårt bästa för att ta hand om dig och hålla dig informerad.

Hur vi hjälper dig

SAS startar ombokningsprocessen omedelbart när en flygning ställs in. Vi kommer att göra vårt bästa för att boka om dig på nästa tillgängliga flyg och under likvärdiga transportförhållanden. 

Vi informerar dig så snart som möjligt via sms och/eller e-post med hjälp av de kontaktuppgifter du har angett i din bokning och i appen. Därför är det viktigt att du säkerställer att kontaktuppgifterna är aktuella för alla som reser med dig. Du kan granska kontaktuppgifterna och din resa i Mina bokningar 

Dina tre alternativ när din flygning har ställts in av SAS

De följande alternativen visas och fastställs i Mina bokningar 

1. Godta den föreslagna flygningen

Det är viktigt för oss att du har sett informationen om ändringen. Därför ber vi dig att godta den föreslagna resan, så att vi vet att du tänker resa på de föreslagna flygen och informera alla andra som reser med dig.  

2. Boka om till en annan flygning

Om vårt ombokningsalternativ inte är lämpligt för dig kan du boka om din flygning till ett annat datum under likvärdiga transportförhållanden när det passar dig. Du kan boka om på egen hand online, men om du inte hittar ett lämpligt alternativ ber vi dig att kontakta SAS Customer Service. 

SAS Customer Service eller resebyrån måste kontaktas för ombokning i händelse av: 

  • Resa med ett husdjur 

  • Resa som ett ensamresande barn 

  • Transport av rullstol begärs och/eller särskild assistans begärs 

  • Resa med en gruppbiljett 

Du har även möjlighet att boka om din icke-störda flygning, men detta måste göras samtidigt som du bokar om den berörda flygningen. Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar dem direkt för att få hjälp.  

3. Återbetalning för outnyttjade flygningar 

  • Du har rätt till fullständig återbetalning av hela biljettpriset och inköpta tilläggstjänster inom sju dagar om du bestämmer dig för att inte resa.  

  • Om din hemresa avbokas efter att du har rest på utresan kan du få fullständig återbetalning för hemresan om båda resorna ingår på samma bokning. 

  • Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar dem direkt för att få återbetalningen eller ansöker om en återbetalning online


Dina rättigheter


Ersättning för utlägg

Om du drabbats av extra utgifter på grund av ett försenat eller inställt flyg kan du begära ersättning genom vårt onlineformulär

Se till att bifoga en kopia av dina kvitton i original.

Bra att veta

Tredje parter tar oftast ut en betydande avgift för att hjälpa dig med ditt anspråk och därför är det ekonomiskt mer fördelaktigt för dig att rikta ditt anspråk direkt till SAS.