
Din flygning är inställd
Om din flygning har ställts in av SAS kommer vi att göra vårt bästa för att ta hand om dig och hålla dig informerad.
Hur vi hjälper dig
SAS startar ombokningsprocessen omedelbart när en flygning ställs in. Vi kommer att göra vårt bästa för att boka om dig på nästa tillgängliga flyg och under likvärdiga transportförhållanden.
Vi informerar dig så snart som möjligt via sms och/eller e-post med hjälp av de kontaktuppgifter du har angett i din bokning och i appen. Därför är det viktigt att du säkerställer att kontaktuppgifterna är aktuella för alla som reser med dig. Du kan granska kontaktuppgifterna och din resa i Mina bokningar
Dina tre alternativ när din flygning har ställts in av SAS
De följande alternativen visas och fastställs i Mina bokningar
1. Godta den föreslagna flygningen
Det är viktigt för oss att du har sett informationen om ändringen. Därför ber vi dig att godta den föreslagna resan, så att vi vet att du tänker resa på de föreslagna flygen och informera alla andra som reser med dig.
2. Boka om till en annan flygning
Om vårt ombokningsalternativ inte är lämpligt för dig kan du boka om din flygning till ett annat datum under likvärdiga transportförhållanden när det passar dig. Du kan boka om på egen hand online, men om du inte hittar ett lämpligt alternativ ber vi dig att kontakta SAS Customer Service.
SAS Customer Service eller resebyrån måste kontaktas för ombokning i händelse av:
Resa med ett husdjur
Resa som ett ensamresande barn
Transport av rullstol begärs och/eller särskild assistans begärs
Resa med en gruppbiljett
Du har även möjlighet att boka om din icke-störda flygning, men detta måste göras samtidigt som du bokar om den berörda flygningen. Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar dem direkt för att få hjälp.
3. Återbetalning för outnyttjade flygningar
Du har rätt till fullständig återbetalning av hela biljettpriset och inköpta tilläggstjänster inom sju dagar om du bestämmer dig för att inte resa.
Om din hemresa avbokas efter att du har rest på utresan kan du få fullständig återbetalning för hemresan om båda resorna ingår på samma bokning.
Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar dem direkt för att få återbetalningen eller ansöker om en återbetalning online
Dina rättigheter
Ersättning för utlägg
Om du drabbats av extra utgifter på grund av ett försenat eller inställt flyg kan du begära ersättning genom vårt onlineformulär
Se till att bifoga en kopia av dina kvitton i original.
Bra att veta
Tredje parter tar oftast ut en betydande avgift för att hjälpa dig med ditt anspråk och därför är det ekonomiskt mer fördelaktigt för dig att rikta ditt anspråk direkt till SAS.
Bra att veta
Öppet köp
Boka nu. Bestäm dig senare. Med vår flexibla 24 timmars öppet köp kan du avboka din resa utan avgift inom 24 timmar efter att bokningen gjordes.
Ändra din biljett
Oavsett om du behöver boka om dina resdatum eller uppdatera resenärens namn har vi all information du behöver.
Avbokning och återbetalning
Om du inte kan resa och behöver avboka din resa kan du ha rätt till återbetalning. Nedan följer information om reglerna för återbetalning av biljetter och om hur du ansöker om återbetalning.
Din flygning är försenad
Om din flygning är försenad kommer vi att informera dig så snart som möjligt via sms och vår app baserat på kontaktuppgifterna i din bokning. Om din flygning är kraftigt försenad och du väljer att inte resa kan du ha rätt till ersättning.
Hittegods
Det här är det du behöver känna till om du förlorade något under resan med oss eller på flygplatsen.