Din flygning är inställd
Om din flygning har ställts in av SAS kommer vi att göra vårt bästa för att ta hand om dig och hålla dig informerad.
Så här hjälper vi dig
Vi informerar dig så snart som möjligt via sms och/eller e-post baserat på kontaktuppgifterna i din bokning. Därför att det viktigt att du ser till att kontaktuppgifterna är aktuella för alla passagerare som reser med dig. Du kan granska kontaktuppgifterna och din resa i Mina bokningar
Dina tre alternativ vid en inställd flygresa av SAS
1. Ombokning
SAS startar ombokningsprocessen omedelbart när en flygning ställs in. Vi kommer att göra vårt bästa för att omboka dig till din slutliga destination snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor.
Vi meddelar dig omedelbart när ombokningen är genomförd. Om den nya flygningen passar dig behöver du inte göra något mer än att se till att också övriga som reser med dig får informationen.
2. Ombokning till senare datum
Om vårt förslag till ombokning inte passar dig, kan du boka om din flygning under likvärdiga transportvillkor till ett datum som du finner lämpligt.
Om du inte accepterar det föreslagna ombokningsalternativet eller önskar ändra resedatum, vänligen kontakta SAS Customer Service
Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar den för att få hjälp.
3. Återbetalning
Rätt till en fullständig återbetalning inom sju dagar.
Du har rätt till en fullständig återbetalning av din oanvända biljett om du bestämmer dig för att inte resa.
Du har rätt till fullständig återbetalning av hela biljettpriset inom 7 dagar om du bestämmer dig för att inte resa. Detta gäller även den del av resan som inte är berörd, t ex om utresan är inställd men inte hemresan. Du har då rätt att få fullständig återbetalning även för hemresan, under förutsättning av båda resorna ingår i samma bokning. Mer information om vilka bestämmelser som gäller finns i artikel 3 EU-passagerares rättigheter
För att begära återbetalning, logga in på Mina bokningar
Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar den för att få hjälp eller ansök om återbetalning online
Dina rättigheter
Ersättning för utlägg
Om du drabbats av extra utgifter på grund av ett försenat eller inställt flyg kan du begära ersättning genom vårt onlineformulär
Se till att bifoga en kopia av dina kvitton i original.
Bra att veta
Tredje parter tar oftast ut en betydande avgift för att hjälpa dig med ditt anspråk och därför är det ekonomiskt mer fördelaktigt för dig att rikta ditt anspråk direkt till SAS.
Bra att veta
Öppet köp
Boka nu. Bestäm dig senare. Med vår flexibla 24 timmars öppet köp kan du avboka din resa utan avgift inom 24 timmar efter att bokningen gjordes.
Ändra din biljett
Oavsett om du behöver boka om dina resdatum eller uppdatera resenärens namn har vi all information du behöver.
Avbokning och återbetalning
Om du inte kan resa och behöver avboka din resa kan du ha rätt till återbetalning. Nedan följer information om reglerna för återbetalning av biljetter och om hur du ansöker om återbetalning.
Din flygning är försenad
Om din flygning är försenad kommer vi att informera dig så snart som möjligt via sms och vår app baserat på kontaktuppgifterna i din bokning. Om din flygning är kraftigt försenad och du väljer att inte resa kan du ha rätt till ersättning.
Kvarglömt ombord
Det är mänskligt att glömma och lämna kvar saker. Om du förlorar något på din flygning med SAS hoppas vi att du får det tillbaka så snart som möjligt.