Öppet köp
Boka nu. Bestäm dig senare. Med vår flexibla 24 timmars öppet köp kan du avboka din resa utan avgift inom 24 timmar efter att bokningen gjordes.
Återbetalningsvillkor
Om du bokade din biljett via SAS är din biljett återbetalningsbar inom 24 timmar efter köpet, oavsett biljettyp. Detta gäller när biljetten köps mer än 24 timmar före avgång. Om du till exempel bokade din resa kl. 17.00 är den återbetalningsbar fram till kl. 17.00 dagen därpå, förutsatt att bokningen gjordes mer än 24 timmar före avgång.
Om du bokade din resa mindre än 24 timmar före avgång är biljetten återbetalningsbar fram till 12 timmar före avgång. Om du till exempel bokade en resa kl. 17.00, för en flygning som avgår kl. 11.00 nästa dag, är biljetten återbetalningsbar fram till kl. 23.00.
Bra att veta
Öppet köp gäller inte vid ombokning eller ändring av biljetten.
Om du ångrar dig
Hur man avbokar
Du kan avboka din resa med hjälp av länken i ditt bekräftelsemejl eller via Mina bokningar. Biljettpriset debiteras normalt sett inte, utan reserveras bara. Det reserverade beloppet frisläpps genast, beroende på kortföretaget. Om beloppet redan har debiterats kommer det att krediteras till det kort du använde för att betala resan.
Det tar normalt 3–5 bankdagar innan transaktionen visas på ditt kontoutdrag.
Giltighet
Gäller för biljetter som bokas direkt på SAS webbplats, via SAS App eller via Customer Service.
24 timmars öppet köp gäller om du avbokar hela resan och biljetten köptes mer än 24 timmar före avgång.
Om du ändrar biljetten inom 24 timmar gäller andra regler baserat på biljettypen.
Om du ändrar din biljett och sedan avbokar resan inom 24 timmar efter bokningstillfället återbetalas priset för biljetten, men inte avgiften för ändringen.
Försäkring för inställda avgångar
Om du köpte avbokningsförsäkring från Cover Genius när du bokade på vår webbplats och sedan avbokar resan återbetalar SAS försäkringsbeloppet automatiskt inom 7–10 dagar.
Bra att veta
Ändra din biljett
Oavsett om du behöver boka om dina resdatum eller uppdatera resenärens namn har vi all information du behöver.
Avbokning och återbetalning
Om du inte kan resa och behöver avboka din resa kan du ha rätt till återbetalning. Nedan följer information om reglerna för återbetalning av biljetter och om hur du ansöker om återbetalning.
Din flygning är inställd
Om din flygning har ställts in av SAS kommer vi att göra vårt bästa för att ta hand om dig och hålla dig informerad.
Din flygning är försenad
Om din flygning är försenad kommer vi att informera dig så snart som möjligt via sms och vår app baserat på kontaktuppgifterna i din bokning. Om din flygning är kraftigt försenad och du väljer att inte resa kan du ha rätt till ersättning.
Kvarglömt ombord
Det är mänskligt att glömma och lämna kvar saker. Om du förlorar något på din flygning med SAS hoppas vi att du får det tillbaka så snart som möjligt.