Tilläggstjänster
Tilläggstjänster är avgiftsbelagda tjänster som du kan lägga till när du bokar en flygning som utförs av SAS.
Här kan du läsa mer om regler och villkor för följande tjänster:
Bokning av sittplatser
Extra sittplats
Extra bagage
Förbeställda måltider
Tillgång till lounge
Biobränsle
SAS Upgrade
Dessa villkor utgör en del av SAS allmänna transportvillkor.
Köpta tilläggstjänster kan inte avbeställas och ingen återbetalning görs om de inte utnyttjas.
Hela tilläggstjänsten återbetalas när:
du avbokar din resa inom 24 timmar efter det att bokningen gjordes (SAS 24 timmars öppet köp). Om du bokar mindre än 24 timmar före avgång återbetalas resa och tjänster fram till 12 timmar före avgång.
Tilläggstjänster som köps efter det att bokningen gjordes (t.ex. via Mina bokningar eller vid incheckningen) återbetalas inte baserat på denna regel.din resa ställs in, eller bokas om, på SAS initiativ eller om tilläggstjänsten inte levereras av SAS i enlighet med dessa villkor.
Om du är berättigad till en återbetalning återbetalas den summa som du betalade för tilläggstjänsten i fråga.
En begäran om återbetalning måste göras inom 60 dagar efter den sista flygningen på din resplan. Ansök om återbetalning
Tilläggstjänster återbetalas inte om de inte utnyttjas.
SAS friskriver sig från allt ansvar för fel i datasystem eller liknande som förhindrar eller begränsar möjligheten att köpa tilläggstjänster. Detta gäller oavsett om felet ligger hos SAS eller annan part.
SAS förbehåller sig rätten att ändra priser, regler och villkor för tilläggstjänsterna när som helst före inköp, med eller utan meddelande.
Du får möjlighet att välja din föredragna sittplats i förväg på flygningar som utförs av SAS när du reser i SAS Go, Plus och Business.
Tillägg till eller undantag från allmänna villkor
När du köper denna tjänst får du tillgång till en sittplatskategori (gång, fönster, mitten) i den serviceklass som är angiven på din biljett. Observera att den valda raden kan komma att ändras något (t.ex. 3A–> 7A) när som helst utan rätt till återbetalning.
Om du bokar om en biljett kan den förvalda sittplatsen överföras till en ny SAS-flygning om resplanen är densamma (samma avgångsplats, destination och transferflygplats) och sittplatskategorin är densamma.
Om biljetten avbokas av dig återbetalas inte avgiften för den förvalda sittplatsen.
Observera att specifika krav gäller för passagerare som väljer sittplats i rad vid nödutgång där passageraren måste uppfylla vissa säkerhetskrav som bestäms av SAS. När du begär en sittplats i en rad vid nödutgång kommer du att bli ombedd att verifiera att du är kvalificerad. SAS kan enligt eget omdöme avgöra om en passagerare uppfyller dessa krav. Om passageraren inte uppfyller dessa krav kommer passageraren att tilldelas en ny sittplats, och det betalda beloppet kommer inte att återbetalas.
Tillägg till eller undantag från allmänna villkor
Det här behöver du veta om du vill köpa en extra sittplats.
Du kan endast köpa sittplatserna bredvid din sittplats och högst två extra sittplatser.
Om du bokar om eller avbokar din resa är avgiften för extra sittplats inte återbetalningsbar. Den extra sittplatsen kan inte flyttas över till en ny flygning om du bokar om din biljett.
Om det förekommer problem, inklusive men inte begränsat till flygplansbyte, förseningar eller inställda flygningar, antingen på din eller på en annan flygning där passagerare måste bokas om till din flygning, kan det hända att de extra sittplatserna går förlorade på grund av säkerhets- eller driftsskäl. I sådana fall har du rätt till en återbetalning som motsvarar det belopp du betalade för de extra sittplatserna.
Observera att passagerare alltid har högre prioritet än extra sittplatser
Ansökningar om återbetalning måste göras senast två månader efter det ursprungliga resedatumet.
Du kan lägga till extra incheckat bagage för din flygning utöver vad som ingår i din biljett och din EuroBonus-nivå.
Tillägg till eller undantag från allmänna villkor
Om du bokar om din biljett kan det extra bagaget överföras till en ny SAS-flygning om ursprung och destination är desamma.
Om biljetten avbokas av dig kommer avgiften för ditt extra bagage endast att återbetalas om biljetten är återbetalningsbar (dvs. ingen återbetalning för en biljett som inte är återbetalningsbar).
Du har inte rätt till återbetalning av avgiften för extra bagage om ditt bagage försenas, skadas eller går förlorat.
Du kan förbeställa måltider som kommer att serveras under flygningen när du reser i SAS Go inom Skandinavien och Europa.
Tillägg till eller undantag från allmänna villkor
Om du bokar om din biljett går det inte att överföra den förbeställda måltiden till en ny SAS-flygning. Om biljetten avbokas av dig återbetalas inte avgiften för den förbeställda måltiden.
Om en måltid förbeställs och en uppgradering erhålles via bud kommer ordinarie måltid i den nya klassen att serveras i stället för den förbeställda måltiden. Den förbeställda måltiden kommer inte att återbetalas.
Om en måltid förbeställs är sen uppgradering vid incheckningen eller gaten inte möjlig.
Du kan besöka SAS businesslounger för att äta, arbeta eller koppla av på din avgångs- eller transitflygplats när du reser i SAS Go.
Tillägg till eller undantag från allmänna villkor
Om du bokar om din biljett går det inte att överföra tillgång till lounge till en ny SAS-flygning. Om biljetten avbokas av dig återbetalas inte avgiften för tillgång till lounge.
Du får möjlighet att använda fast track på flygplatsen för att spara tid i säkerhetskontrollen.
Tillägg till eller undantag från allmänna regler och villkor
Om du bokar om din biljett går det inte att överföra tillgång till fast track till en ny SAS-flygning. Om biljetten avbokas av dig återbetalas inte avgiften för tillgång till lounge.
Du kan minska din miljöpåverkan genom att ersätta fossila bränslen med biobränsle.
Tillägg till eller undantag från allmänna villkor
Inga tillägg eller undantag finns för denna tilläggstjänst. Se de allmänna villkoren överst på denna sida.
Du får möjlighet att lämna ett bud på eller köpa en SAS-uppgradering på SAS webbplats eller köpa en SAS-uppgradering på flygplatsen.
SAS Upgrade är ett sätt att uppgradera komforten på din resa till SAS Plus eller SAS Business. Se den fullständiga versionen av regler och villkor för SAS Upgrade.
Vi vill att alla ska ha en fantastisk resa när de flyger med oss. Det är anledningen till att vi samarbetar med Cover Genius för att erbjuda reseförsäkringar som är skräddarsydda för moderna resenärer.
Personuppgifter är alla uppgifter om dig som en fysisk person och som kan användas för att identifiera dig direkt eller indirekt, t.ex. ditt namn, foto eller legitimationsnummer.
Vi åtar oss att skydda din integritet och behandlar endast personuppgifter i enlighet med tillämpliga dataskyddslagar. Vårt sätt att behandla dina personuppgifter är beroende av om du är medlem i EuroBonus-programmet, en profilkontoinnehavare eller en resenär utan särskilt medlemskap eller konto hos oss.
Vi har avsett att beskriva vårt sätt att behandla personuppgifter så transparent och tydligt som möjligt i nedanstående integritetspolicyer. Vi rekommenderar att du läser den policy som är tillämplig för dig noggrant och att du kontaktar vårt dataskyddsombud på dataprotectionofficer@sas.se med eventuella frågor.
Om du är medlem i EuroBonus-programmet bör du läsa vår integritetspolicy för EuroBonus-medlemmar. Om du har ett profilkonto bör du läsa vår integritetspolicy för profilkontoinnehavare. Om du är en resenär utan särskilt medlemskap eller konto hos oss kommer vi att behandla dina personuppgifter så som beskrivs i vår allmänna integritetspolicy.
SAS har tecknat skydd vid obestånd hos Skandinaviska Enskilda Banken AB.
Resenärer kan kontakta denna enhet, eller i tillämpliga fall, den behöriga myndigheten Kammarkollegiet, Birger Jarlsgatan 16, 114 34 Stockholm,
08-700 08 00, registratur@kammarkollegiet.se
om tjänsterna nekas på grund av SAS insolvens.
Obs: Detta insolvensskydd omfattar inte avtal med andra parter än SAS, vilka kan fullgöras trots SAS insolvens.
Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell rätt.