Riktlinjer för flygresor

Du har både rättigheter och ansvar i rollen som passagerare. Detsamma gäller för det flygbolag som transporterar dig. Scandinavian Airlines (”SAS”) "transportvillkor" är ett omfattande dokument som beskriver rättigheter och ansvar i samband med din flygresa.

I syfte att förenkla åtkomst till våra transportvillkor har vi sammanställt några "riktlinjer för flygresor" som vi hoppas kan vara nyttiga, tillsammans med information för när du planerar nästa flygresa med oss.

  • En biljett eller en resplan/ett kvitto utgör ett avgörande bevis på transportavtalet mellan flygbolaget och passageraren som anges på biljetten.

  • Du kan överlåta din biljett till en annan person. Kom dock ihåg att du måste kontakta oss med en begäran om överlåtelse av din biljett minst 24 timmar före den planerade avgångstiden och att du måste betala en administrationsavgift för att få ändringen utförd. Eftersom många flygbolag inte erbjuder denna möjlighet kan vi endast garantera denna tjänst på våra egna flygningar. Observera att detta endast gäller för biljetter som köps för personligt bruk, dvs. för ändamål utanför handel och företag. Hänvisning görs till artikel 3.1.2 i våra transportvillkor.

  • Kom ihåg att alltid ta med dig en giltig ID-handling på flygresor. Du har ansvaret för att skaffa alla nödvändiga resehandlingar och visum. Vi ansvarar inte för några följder av din underlåtenhet att skaffa sådana handlingar eller visum (artikel 13).

  • När du bokar en flygning med oss har du rätt att ångra dig inom 24 timmar efter att bokningen har gjorts. Vi återbetalar beloppet om du redan har betalat för biljetten. Om bokningen däremot gjordes inom 24 timmar före den planerade avgången godkänner vi endast avbokning och återbetalning om du ringer oss minst tolv timmar före den planerade avgången.

  • Om du har gjort ett uppenbart fel i samband med din bokning via vår webbplats erbjuder vi dig möjligheten att rätta felet inom 24 timmar efter att felet gjordes. Om felet har gjorts i samband med en flygning som påbörjas mindre än 24 timmar efter bokningen måste du informera oss omedelbart’.

  • Du ska alltid välja det biljettpris som passar dina behov bäst. Vissa biljetter säljs till rabatterade priser som kan vara delvis eller helt icke-återbetalbara. Du bör kanske också se till att du har en lämplig försäkring för att täcka situationer då du måste avboka din biljett (artikel 3.1.3).

  • För resplaner som omfattar marktransport och byte av flygplan kan uppdelning av resplanen i flera bokningar med separata biljetter ibland leda till ett lägre totalt biljettpris än inköp av en biljett för hela resan. Passagerare bör dock vara medvetna om att genomresa på separata biljetter kan orsaka svårigheter, t.ex. i händelse av försenade anslutningsflyg.

  • I det rimliga utövandet av vårt gottfinnande kan vi neka att transportera dig eller ditt bagage om du inte efterlever våra regler och/eller tillämpliga lagar (artikel 7.1).

  • Du måste betala en avgift för bagage som överskrider tilldelningen av avgiftsfritt bagage (artikel 8.2). Observera att vi kan neka att acceptera bagage om det inte är korrekt och säkert förpackat eller om det innehåller förbjudna föremål eller föremål som vi anser vara olämpliga för transport. Kontakta oss före avresan om du har frågor om godkännande av bagage (artikel 8.3).

  • Du har endast rätt att ta med ett kolli handbagage. Denna begränsning görs för att ge dig en bekvämare och säkrare flygresa och för att förhindra att andra passagerare skadas. Bagageutrymmena i kabinen är avsedda för ytterkläder och föremål som är varken tunga eller skrymmande (artikel 8.7.1).

  • Passagerare har endast rätt att ta med små mängder vätskor i handbagaget. Dessa vätskor måste transporteras i enskilda behållare med högst 100 ml kapacitet vardera och som ligger i en genomskinlig plastpåse (EU-säkerhetsregler).

  • Flygbolaget har ansvar för incheckat bagage. Vi har dock inget ansvar för handbagage, utom i händelse av att sådan skada orsakas av vår försumlighet. Du har ansvaret för ditt handbagage, vilket innebär att du själv måste ta hand om det under flygningen (artikel 15.2.1).

  • Tider för incheckning kan variera mellan olika flygplatser. Vi kommer att informera dig om tidsfristen för incheckning på din första flygning med oss. För eventuella efterföljande flygningar på din resa måste du själv skaffa information om tidsfristerna för incheckning. Du måste ge dig själv gott om tid att följa de angivna tidsfristerna för incheckning (artikel 6.1.1).

  • Du måste befinna dig vid gaten senast vid den tidpunkt som anges av oss (artikel 6.1.3).

  • Vi kan avboka den sittplats som är reserverad för dig om du inte infinner dig vid gaten i tid (artikel 6.1.4).

  • De flygtider som anges i tidtabellerna kan ändras mellan publiceringsdatumet och ditt faktiska resedatum. Vi kommer dock att sträva för att informera dig om sådana ändringar i god tid före avresan. Därför är det viktigt att du förser oss med dina kontaktuppgifter när du bokar resan (artikel 9.1).

  • Om du drabbas av nekad ombordstigning på grund av överbokning, långa förseningar eller inställda avgångar ber vi dig att kontakta vår markpersonal på flygplatsen. Under sådana omständigheter har du rätt att få ett skriftligt meddelande som beskriver dina rättigheter som passagerare och då ger vi dig den ersättning och omsorg du har rätt till i enlighet med EU-förordning 261/2004.

  • Med avseende på vårt ansvar i samband med personskada, förlust eller försening rekommenderar vi att du läser artikel 9 och 15 i våra allmänna transportvillkor eller att du kontaktar Customer Care för att få rådgivning.

  • Vi kommer inte att godkänna transport av ensamresande barn (”UM”) om vi vid incheckningstillfället har anledning att tro att vi inte kan landa på destinationen på grund av väderleksförhållanden eller andra särskilda omständigheter. Vi har upprättat denna regel för att ge ensamresande barn en säker och trevlig flygresa med oss. När du följer med ett ensamresande barn till flygplatsen måste du alltid stanna kvar på flygplatsen tills flygplanet har avgått.