Stolt medlem i SkyTeam

Vad är nytt

A320 Neo SAS aircraft

EuroBonus-poäng ändras

Ett tydligare poängsystem

Läs mer
Online shopping with a credit card

Tjäna EuroBonus-poäng på SAS-opererade flyg

Läs mer

Tjäna EuroBonus-poäng på SkyTeam

Läs mer
Pilots in the cockpit

Använd dina poäng på SkyTeam-partners

Läs mer
SkyPriority

Nya förmåner

Bonuspoäng-booster, SkyTeam Elite och Elite Plus och många fler!

Läs mer

Hur påverkas EuroBonus av denna ändring?

EuroBonus förblir SAS lojalitetsprogram och de nuvarande reglerna och bestämmelserna för resor med SAS förblir i stort sett desamma. Ditt medlemskap, inklusive din nivå i programmet och intjänade poäng, påverkas inte. Som EuroBonus-medlem får du i allmänhet fortfarande samma förmåner och poängförtjänst baserat på din medlemsnivå när du flyger med ett Star Alliance-flygbolag t.o.m. den 31 augusti 2024. Och från den 1 september 2024 får du liknande förmåner hos de flesta SkyTeam-flygbolagen.

Nedan följer den senaste informationen om hur förändringen påverkar EuroBonus-medlemmar. Vi ser fram emot att dela mer information under vår resas gång, i syfte att skapa en smidig övergång till en ny allians med spännande möjligheter för våra medlemmars resor.

Notera: EuroBonus-medlemmar kan stöta på problem när de försöker lägga till sitt EuroBonus-nummer online till sina bokningar med vissa SkyTeam-partners. Medlemmar rekommenderas att be en incheckningsagent på flygplatsen att lägga till deras EuroBonus-nummer manuellt för att få alla sina förmåner och tjäna EuroBonus-poäng automatiskt. Medlemmar kan också göra en retroaktiv ansökan om saknade poäng på vår webbplats efter att flygningen är genomförd.

EuroBonus-förmåner när du reser med ett partnerflygbolag

För avgångar till och med 31 augusti 2024:

  • EuroBonus-medlemmar som flyger med ett Star Alliance-flygbolag får samma förmåner som de får idag baserat på deras Star Alliance Silver- eller Gold-status.

För avgångar från den 1 september 2024:

  • EuroBonus Silver-medlemmar är inte längre Star Alliance Silver-medlemmar, utan blir i stället SkyTeam Elite-medlemmar och drar fördel av alla förknippade förmåner, t.ex. extra tillåtet bagage och prioriterad incheckning, när de flyger med ett SkyTeam-flygbolag.

  • EuroBonus Guld-medlemmar är inte längre Star Alliance Gold-medlemmar, utan blir i stället SkyTeam Elite Plus-medlemmar och drar fördel av alla förknippade förmåner, t.ex. tillgång till lounge, Fast Track och prioriterad ombordstigning, när de flyger med ett SkyTeam-flygbolag.

  • EuroBonus Diamant-medlemmar är inte längre Star Alliance Gold-medlemmar, utan blir i stället SkyTeam Elite Plus-medlemmar och drar fördel av alla förknippade förmåner, t.ex. tillgång till lounge, Fast Track och prioriterad ombordstigning, när de flyger med ett SkyTeam-flygbolag.

Notera: På grund av tekniska skäl kommer EuroBonus-medlemmar initialt inte att kunna utnyttja alla Elite- eller Elite Plus-förmåner på följande flygbolag: Middle East Airlines, Aeromexico och Aerolineas Argentinas. Vi arbetar hårt för att möjliggöra detta så snart som möjligt och kommer att meddela dig så fort det är tillgängligt.

Läs mer om förmåner för medlemmar i SkyTeam Elite och Elite Plus

Tjäna EuroBonus-poäng när du reser med ett partnerflygbolag

För avgångar till och med den 31 augusti 2024:

  • EuroBonus-medlemmar som flyger med ett Star Alliance-flygbolag tjänar Baspoäng på samma sätt som de gör idag.

  • Till och med den 30 november 2024 kan EuroBonus-medlemmar registrera saknade poäng för flygningar genomförda med Star Alliance-flygbolag till och med den 31 augusti 2024. Efter den 30 november 2024 blir det inte längre möjligt att registrera saknade poäng för flygningar med Star Alliance-flygbolag. Detta gäller även för flygningar med Singapore Airlines till och med den 31 augusti 2024. Se till att ditt EuroBonus-nummer har lagts till i bokningen före avgång för att undvika att behöva registrera saknade poäng.

För avgångar från den 1 september 2024:

  • EuroBonus-medlemmar tjänar inte längre EuroBonus-poäng när de flyger med ett Star Alliance-flygbolag, utan tjänar istället Nivå- och Bonuspoäng när de flyger med de flesta SkyTeam-flygbolagen. Ett undantag är Singapore Airlines, där du fortsätter att tjäna Bonus- och Nivåpoäng efter den 1 september. Mer information om hur man tjänar poäng finns på SAS EuroBonus-partnersida

  • EuroBonus-medlemmar kan registrera saknade poäng för flygningar med avgång från den 1 september 2024 med de flesta SkyTeam-flygbolagen och Singapore Airlines tidigast åtta dagar och senast sex månader efter flygningen.

Använda EuroBonus-poäng för resor med partnerflygbolag

Hos Star Alliance-flygbolag

Bokningar:

Ombokning:

  • Till och med den 31 augusti 2024 kan du boka om din Star Alliance-bonusresa fram till 24 timmar före utresans avgång, i mån av tillgång, på samma sätt som idag, även om ditt avresedatum är den 1 september 2024 eller senare. När du väl har påbörjat din resa kan du dock inte boka om hemresan.

  • Från den 1 september 2024 kan du boka om din bonusresa till flygningar med SAS eller vissa SkyTeam-flygbolag (i mån av tillgång) genom att kontakta SAS Customer Service. I praktiken innebär detta avbokning av din ursprungliga flygning och bokning av en ny resa med ett SkyTeam-flygbolag. I detta fall tas ingen ny boknings- eller administrationsavgift ut. På samma sätt som idag kan du boka om din resa fram till 24 timmar före utresans avgång. Observera att du inte kan boka om din hemresa när du väl har påbörjat resan. Både utresan och hemresan måste bokas om på flygningar med SAS eller ett SkyTeam-flygbolag (i mån av tillgång). Om tillämpligt debiteras/återbetalas eventuella skillnader i den ursprungliga bokningens poängpris från/till det ursprungliga kontot.

  • På samma sätt som idag gäller att om några poäng som användes för din ursprungliga bokning har utgått när du bokar om resan tas nya poäng ut från det ursprungliga EuroBonus-kontot.

  • På samma sätt som idag kan inga eventuella utgångna värdecheckar och kuponger som användes för din ursprungliga bokning tillämpas på din nya bokning.

Avbokning:

  • Du kan avboka din Star Alliance-bonusresa när som helst (t.o.m. den 31 augusti 2024 och efter den 1 september 2024) på samma sätt som idag, fram till 24 timmar före utresans avgång, genom att kontakta SAS Customer Service. När du väl har påbörjat din resa kan du dock inte boka om hemresan.

  • Alla icke-utgångna poäng och giltiga värdecheckar returneras till det ursprungliga EuroBonus-kontot.

Hos SkyTeam-flygbolag

Bokningar:

  • Från den 1 september 2024 kan du använda dina EuroBonus-poäng för att boka bonusresor hos de flesta SkyTeam-flygbolagen, för resor från den 1 september 2024.

  • Du kan även använda en Amex 2-för-1-värdecheck när du bokar en bonusresa med de flesta SkyTeam-flygbolagen.

  • Bonusbiljetter i Premium Economy introduceras i början av 2025.

Ombokning:

  • Bonusresor som bokas hos SkyTeam-flygbolag kan bokas om fram till 24 timmar före utresans avgång, i mån av tillgång.

  • På samma sätt som idag gäller att om några poäng som användes för din ursprungliga bokning har utgått när du bokar om resan tas nya poäng ut från det ursprungliga EuroBonus-kontot. Inga eventuella utgångna värdecheckar och kuponger som användes för din ursprungliga bokning kan tillämpas på din nya bokning.

Avbokning:

  • Du kan avboka din bonusresa med ett SkyTeam-flygbolag på samma sätt som idag, fram till 24 timmar före utresans avgång. Alla icke-utgångna poäng och värdecheckar returneras till det ursprungliga EuroBonus-kontot.

Vanliga frågor

  • EuroBonus kommer att förbli SAS lojalitetsprogram, även efter att SAS lämnat Star Alliance och gått med i SkyTeam. Som medlem kan du fortsätta att tjäna och använda poäng på SAS som du gör idag. Din status och dina förmåner som EuroBonus-medlem när du flyger med SAS kommer inte att förändras.  

  • Att erbjuda ett attraktivt lojalitetsprogram för SAS resenärer är fortsatt högsta prioritet för SAS och dess nya ägare, även efter att SAS bytt ägare och allians. 

  • Den 31 augusti 2024 kommer SAS att lämna Star Alliance. EuroBonus-medlemmar kommer att ha liknande kundförmåner på de flesta flygbolag inom SkyTeam från och med den 1 september 2024 när SAS går med i SkyTeam

  • Så länge SAS är medlem i Star Alliance kommer EuroBonus-medlemmar fortsätta att ha samma förmåner som idag när de flyger med ett Star Alliance-flygbolag. 

  • I allmänhet kommer EuroBonus-medlemmar att ha liknande förmåner när de flyger med de flesta SkyTeam-flygbolag som de har idag när de flyger med ett Star Alliance-flygbolag.

Dina EuroBonus-poäng kommer att finnas kvar och behålla sitt nuvarande utgångsdatum. Du har kvar alla poäng du har tjänat in och du kan fortsätta att tjäna in och använda poäng som du gör idag.

Din EuroBonus-nivå kommer att finnas kvar, liksom dina framsteg mot nästa nivå under din kvalificeringsperiod. Bytet till SkyTeam kommer inte att påverka kraven för att nå nya medlemsnivåer.

EuroBonus Lifetime Gold-programmet kommer att finnas kvar. Dina framsteg mot att uppnå Lifetime Gold kommer inte att påverkas.

EuroBonus-förmåner när du reser med partnerflygbolag sammanfattas ovan.

Du kan tjäna EuroBonus-Baspoäng fram till den 31 augusti 2024 när du flyger med ett Star Alliance-flygbolag. Du fortsätter dessutom att tjäna Nivå- och Bonuspoäng när du flyger med Singapore Airlines efter den 31 augusti 2024.

Befintliga bonusresebokningar förblir oförändrade och kommer att fullföljas även om ditt flyg är planerat att avgå efter att SAS lämnat Star Alliance. Se ovan för mer information.

Du kan använda dina EuroBonus-poäng för att boka Star Alliance-bonusresor fram till den 31 augusti 2024. Se ovan för mer information.

Ja, det kan du.

Så länge SAS är en del av Star Alliance kommer medlemmar i andra Star Alliance-flygbolags lojalitetsprogram att omfattas av samma medlemsförmåner när de flyger med SAS. De kommer också att kunna spendera miles/poäng på resor med SAS.

  • Amex 2-for-1 kommer att finnas kvar och du kommer fortfarande att kunna använda kuponger för SAS bonusbiljetter. Du kan också använda nya kuponger för bokningar av Star Alliance bonusresor fram till den 31 augusti 2024. Alla bokningar av bonusresor som gjorts med kuponger förblir oförändrade och kommer att genomföras.

  • Från och med den 1 september 2024 kan du använda dina Amex 2-för-1-kuponger på de flesta SkyTeam-flygbolag

FlyPremium-förmånerna kommer att finnas kvar, och medlemmar kommer att fortsätta att ha FlyPremium när de bokar SAS Bonus-biljetter.

Ja, det kan du.

Av tekniska skäl kan du inte använda poäng hos alla SkyTeam-flygbolagspartner från den 1 september 2024, men vi arbetar hårt för att säkerställa att du kan använda EuroBonus-poäng hos alla SkyTeam-flygbolag så snart som möjligt. Förteckningen över flygbolag där du kan boka bonusresor är tillgänglig på sidan för partnerbonusresor

Listan över flygbolag där du kan tjäna EuroBonus-poäng finns på våra SAS EuroBonus partnersidor.

Av tekniska skäl kan det hända att det inte är möjligt att tjäna poäng automatiskt hos alla SkyTeam-partner den 1 september 2024, men du kan registrera saknade poäng för flygningar med avgång från den 1 september när den tekniska lösningen har implementerats.

Om du registrerar saknade poäng efter den 1 september 2024 för flygningar genomförda före den 1 september 2024 med SAS eller ett Star Alliance-flygbolag får du samma antal poäng som du skulle ha tjänat in före den 1 september. Det är regeln för det datum du flög som gäller, dvs. inte regeln vid den tidpunkt du registrerar eller tar emot poängen. Den enda skillnaden är att du får en Nivå- och en Bonuspoäng för varje Baspoäng du skulle ha fått före den 1 september 2024.

Exempel:

Hos SAS: Du får samma antal Nivå- och Bonuspoäng som du skulle ha fått som Baspoäng. Silver-medlemmar får ytterligare 10 % Nivå- och Bonuspoäng och Guld- och Diamant-medlemmar får ytterligare 25 % Nivå- och Bonuspoäng.

Hos Star Alliance: Du får samma antal Nivå- och Bonuspoäng som du skulle ha fått som Baspoäng.